Opening Isaac Israels en Gijs Bosch Reitz bij Studio 2000 Blaricum

Toelichting op Isaac Israels bij opening Studio 2000

Zondag 4 februari opende bij Kunsthandel Studio 2000 een dubbelexpositie van Isaac Israels (1865-1934) en Gijs Bosch Reitz (1860-1938): twee kunstenaars die wat betreft bekendheid bijna loodrecht tegenover elkaar staan. Van Bosch Reitz hebben slechts een handvol gelukkigen gehoord; Israels daarentegen is één van Nederlands beroemdste schilders.

Internationaal kunstenaar Isaac Israels

Isaac Israels, Meisje met hoed. Collectie Studio 2000

Zowel Israels als Bosch Reitz reisden en werkten op uiteenlopende plekken en beiden kunnen een internationaal kunstenaar genoemd worden. Ondanks vreemde grond en vreemde luchten, zo werd geschreven over Israels*, ondanks sterke invloeden van buitenlandse kunstopvattingen, werd de oorspronkelijkheid van de kunstenaar niet aangetast. Het reizen en trekken door vreemde landen ontwikkelde en versterkte zijn eigen opvattingen. In zijn behandeling van de buitenlandse motieven, in sfeer en toon zo anders dan de Hollandse onderwerpen, bleef de schilder zichzelf trouw.

De oorspronkelijkheid van Gijs Bosch Reitz

Gijs Bosch Reitz, Zelfportret. Collectie Studio 2000

Deze eerlijkheid en oorspronkelijkheid is minstens zo aanwezig in het werk van Israels’ tijdgenoot, Bosch Reitz. Na mijn introductie op het werk van Isaac Israels opende Jan Pieter Six de expositie met een toelichting op het leven van zijn oudoom Bosch Reitz. Als familielid draagt de heer Six het oeuvre van Bosch Reitz nog altijd een warm hart toe, en een groot deel van de werken van Bosch Reitz is nog altijd in bezit van de familie. De kunstenaar schilderde aan het einde van zijn leven nauwelijks meer. Het rondzingende verhaal dat dit te wijten was aan zijn steeds slechter wordende ogen wordt door de heer Six in twijfel getrokken, zo vertelde hij me op de opening: het kleine zelfportretje van de oudere kunstenaar doet inderdaad ook anders vermoeden. De brillen van de kunstenaar, met volgens dhr. Six slechts bescheiden, dunne brillenglazen, bevestigen dit vermoeden. Het lijkt aannemelijker dat de voorkeur van de kunstenaar steeds meer uitging naar het verzamelen van Oosterse kunststukken en het vergaren van kennis erover. Deze voorkeur kon hij volop tot uitdrukking brengen in zijn positie bij het Metropolitan Museum of Art, waar hij hoofd van de Oosterse afdeling werd.

Gijs Bosch Reitz, De haven van St. Ives, ca. 1895. Collectie Studio 2000

Digitalisering van de dagboeknotities

Het archief van Bosch Reitz, inclusief de agenda’s waarin de kunstenaar als in een dagboek de ervaringen van de dag optekende, wordt in opdracht van de familie Six door Metamorfoze gedigitaliseerd.

Over Bosch Reitz verschijnt in het nieuwe Studio 2000 Magazine (maart 2018) een artikel van mijn hand. Hiervoor heb ik dankbaar gebruik kunnen maken van R. Ferdinandusse en A. Blokland, ‘Sigisbert Chrétien Bosch Reitz: schilder en wereldreiziger rond 1900’, uitgegeven in 2002 door de familie Six, erfgenamen S.C. Bosch Reitz, tevens uitgave bij de overzichtstentoonstelling in Singer Museum Laren.

*De Kroniek. Geillustreerd maandblad voor Nederland en Belgie, 'Isaac Israels en het internationalisme in de kunst', te lezen op Delpher.

Geplaatst in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *