Hooggeëerd publiek! Het circus in de beeldende kunst 1900-1950

Op 18 juli opende in Museum De Wieger de tweede tentoonstelling die ik in 2021 mocht maken: Hooggeëerd publiek! Het circus in de beeldende kunst 1900-1950, met zeer uiteenlopende kunstwerken die alle het circus verbeelden. Vormgeving i.s.m. DGraphics

Deborah Poynton. Beyond Belief

Op 10 juli 2021 werd de tentoonstelling die ik voor het Drents Museum maakte dan eindelijk echt geopend! De opening is terug te kijken via deze link, zie hieronder enkele foto’s van de tentoonstelling – nog tot en met 3 oktober te zien in Assen!

Vincent van Gogh in Drenthe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wist je dat Vincent Van Gogh in Drenthe heeft gewerkt? In 1883 trok hij drie maanden rond door de provincie, die hem het gevoel gaf dat hij 40 jaar terug in de tijd was gegaan. Op 11 september werd in kunstenaarsdorp Zweeloo de publicatie over de 15 locaties waar Van Gogh verbleef gepresenteerd. Ik schreef hiervoor de onderzoeksdossiers om tot publieksteksten!

Zijn verblijf in Drenthe maakte hem rustig, schreef hij aan zijn broer Theo: ‘Ik heb nu een maand heilucht ingeademd, ik had die ook absoluut noodig […] Ik spreek kalm, ik denk kalm nu.’

Van Gogh verbleef langere tijd in Hoogeveen en Nieuw-Amsterdam/Veenoord, maar maakte ook dagtochten naar andere schilderachtige plekken. Zweeloo was daar één van. Het pittoreske dorp trok hem aan omdat hij wist dat de Duitse schilder Max Liebermann er had gewerkt. Van Gogh wilde de appelboomgaard schilderen die Liebermann een jaar eerder had vastgelegd, en hoopte de schilder er te treffen. Van Gogh kwam om zes uur ‘s ochtends aan in Zweeloo, na een drie uur durende tocht op een boerenkar. Liebermann was er helaas niet. Van Gogh tekende de lindeboom in de boomgaard en de kerk van Zweeloo en keerde te voet terug naar Nieuw-Amsterdam.

‘Als een droom ging die dag voorbij’, schreef Van Gogh aan zijn broer. Hij was zo overweldigd door de omgeving, dat hij was vergeten te eten: ‘ik was zoo verdiept in die navrante muziek geweest den heelen dag, dat in letterlijken zin ik zelfs eten & drinken had vergeten […]. De dag was om en van de morgenschemering tot de avondschemering, of liever van den eenen nacht tot den anderen nacht had ik mij zelf vergeten in die symphonie.’

De publicatie is digitaal toegankelijk! Zie de website over Van Gogh in Drenthe.

Update

Musea zijn dicht, tentoonstellingsprogramma’s opgeschort. Ook de tentoonstelling over Deborah Poynton is uitgesteld. Maar gelukkig hopen we volgend jaar haar schilderijen te tonen in het Drents Museum! Ik zorg er in ieder geval samen met vormgever Albertine Dijkema voor dat het mooie boek alvast drukklaar staat bij uitgeverij Wbooks!

Deborah Poynton in het Drents Museum

! De tentoonstelling over Deborah Poynton is uitgesteld tot 2021 ! 

Over 3 maanden opent in het Drents Museum de tentoonstelling over Deborah Poynton. Zestig schilderijen zijn dan vanuit Kaapstad naar Assen verscheept, waar ze getoond worden in de vernieuwde Abdijkerk. Speciaal voor de tentoonstelling maakte Poynton het nieuwe schilderij ‘Beyond Belief’. Zie hier alvast wat sneak previews van het (gigantische!) schilderij.


Fotografie Mario Todeschini, Courtesy of Stevenson, Cape Town en Johannesburg, Copyright Deborah Poynton.

Fijne feestdagen en een mooi 2020!

Het afgelopen jaar is in recordtempo voorbij gevlogen! Na mijn zwangerschapsverlof en de geboorte van Jip ging ik in de zomer weer rustig aan het werk. Het was heel fijn om met nieuwe opdrachten aan de slag te kunnen.
Mijn biografie over Cornelis Vreedenburgh is te lezen op de site van de VVNK. Het artikel over Kees Verwey en De Onafhankelijken voor het Dordrechts Museum bracht me weer even terug naar mijn afstudeertijd, en voor het Drents Museum schreef ik een stuk over kunstenaarskolonies in Nederland. (De tentoonstellingen in deze musea zijn trouwens nog steeds te zien!)

Als klap op de vuurpijl huurde het Drents Museum mij in als curator en kon ik kunstenaar Deborah Poynton opzoeken in Kaapstad. Ik leerde er in korte tijd veel over haar schilderijen en motivatie, zodat ik me nu met veel nieuwe kennis op de publicatie over haar werk kan storten. Begin februari gaan de teksten en het beeld naar Uitgeverij WBooks, dus ik zit er midden in: een leuke en spannende fase! De tentoonstelling met de geweldige schilderijen van Poynton opent half mei in het Drents Museum, en dan… zijn we alweer halverwege het nieuwe jaar! Ik wens dat het nieuwe jaar lekker lang duurt, zodat ik lang kan genieten van mooie nieuwe opdrachten!

De Jong Kunst + Project bestaat 2 jaar!

Na het afsluiten van mijn zwangerschapsverlof kon ik mij meteen vol enthousiasme storten op een nieuwe opdracht van het Dordrechts Museum. Het artikel over Kees Verwey en kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken combineerde twee onderwerpen waar ik al in mijn universiteitsjaren onderzoek naar deed.

‘De beteekenis der Onafhankelijken is gelegen in haar onophoudelijke actualiteit. […] Zij is nl. het embryaire; datgene waarin steeds weer het nieuwe leven vorm en kracht wordt.’ Zo schreef Verwey over De Onafhankelijken, de vereniging die hij de ‘moeder van de moderne kunst’ noemde. Verwey was veertien jaar lid van de vereniging. Gedurende deze periode groeide hij uit tot een volwassen kunstenaar die zijn eigen stijl vond. De Onafhankelijken speelde hierin een inspirerende rol: ‘het nieuwe leven’, zoals Verwey de eigentijdse en vooruitstrevende kunst omschreef, was bij De Onafhankelijken volop te zien.

De tentoonstelling ‘Kees Verwey en zijn idolen’, is van 14 juli 2019 t/m 5 januari 2020 te zien in het Dordrechts Museum. Bij de tentoonstelling verschijnt een magazine met essays over Kees Verwey.