Na het afsluiten van mijn zwangerschapsverlof kon ik mij meteen vol enthousiasme storten op een nieuwe opdracht van het Dordrechts Museum. Het artikel over Kees Verwey en kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken combineerde twee onderwerpen waar ik al in mijn universiteitsjaren onderzoek naar deed.
‘De beteekenis der Onafhankelijken is gelegen in haar onophoudelijke actualiteit. […] Zij is nl. het embryaire; datgene waarin steeds weer het nieuwe leven vorm en kracht wordt.’ Zo schreef Verwey over De Onafhankelijken, de vereniging die hij de ‘moeder van de moderne kunst’ noemde. Verwey was veertien jaar lid van de vereniging. Gedurende deze periode groeide hij uit tot een volwassen kunstenaar die zijn eigen stijl vond. De Onafhankelijken speelde hierin een inspirerende rol: ‘het nieuwe leven’, zoals Verwey de eigentijdse en vooruitstrevende kunst omschreef, was bij De Onafhankelijken volop te zien.
De tentoonstelling ‘Kees Verwey en zijn idolen’, is van 14 juli 2019 t/m 5 januari 2020 te zien in het Dordrechts Museum. Bij de tentoonstelling verschijnt een magazine met essays over Kees Verwey.